F3AR
Máma mele maso
Říká se, že nejsilnější pud je ten mateřský. A teď si, vážení, představte, že ta za*raná dě*ka Alma čeká dítě. Jak ho bude bránit? Určitě ne velkou útratou v obchodě s kočárky. Ale pojďme popořadě. Ten, kdo má v postavách trochu hokej a hrál všechny díly, bude určitě vděčný za následujících pár řádků. Alma byla odjakživa zdrojem psychotických anomálií a vládní organizace její výjimečnosti využívala. Z kupy vyšlechtěných vojáků vzešel i Point Man (za kterého hrajete v prvním díle) a Paxton Fettel, jeho bratr a zrcadlový protiklad. Zapomeňme na všechny datadisky a přesuňme se přímo ke druhému dílu s hlavním hrdinou nesoucí jméno Michael Beckett. Ten se na konci hry stane Alminou obětí, a co čert nechtěl… Alma je těhotná. Konec. Navazujeme na třetí díl, který se odehrává o devět měsíců později. Alma co nevidět porodí démona a Point Man a Paxton Fettel se znovu setkávají. Jeden jí chce v porodu zabránit, druhý jí chce ochránit. Při cestě za ní však musí spojit síly proti tuhým bojovým jednotkám a nestvůrám, které opět vylézají na zemský povrch. Právě ve trojce by se měly všechny ztracené dějové nitě z předchozích dílů splést dohromady a završit tak trilogii se vším všudy.
Můj brácha má príma bráchu
Už jenom to, že notnou část hry bude tvořit kooperace dvojice, která by se nejradši ihned rozsekala, dělá z třetího dílu svěží záležitost a pevně věříme v plné využití tohoto dobře načrtnutého konfliktu. Jak Point Man, tak i Fettel mají vlastní zájmy, ale k jejich dosažení bude potřeba společného úsilí. Hra za Point Mana bude klasickým F.E.A.R.em, tedy voják ověnčený kvéry s možností zpomalit čas. Vrací se možnost vyklánění a nové způsoby krytí za překážkami. Esem v rukávu třetího dílu je však ten zlomyslnější brácha, Paxton. Jelikož už navštívil svět mrtvých, přichází beze zbraně, za to ale s podobnými schopnostmi, jako má Alma. Mezi nimi patří např. telekineze či firebally. Hraní za Paxtona tak může silně připomínat BioShock, počkejme si ale až na demonstraci v praxi. Bonbónkem v „duševním arzenálu“ by pak mělo být jakési „převtělení“ do jakéhokoliv subjektu ala Prototype hadr. Jednotlivé schopnosti budou dávkované logicky pěkně postupně. Průchod hrou tak vypadá za Fettela nesmírně lákavě. Zvlášť s tím dodatkem, že vidí věci, které zůstanou Point Manovi skryté a je jen na něm, zda-li nové průchody, informace a vybavení Paxton svému bratříčkovi poslušně předá či si je nechá sobecky pro sebe a postaví se do výhodnější situace. Tento způsob hraní je ve světě F.E.A.R.u totálně neprobádanou oblastí a může se jednat o jednu z nejlepších inovací, kterou kdy nějaká herní série prodělala. Když jsme u těch inovací, trošku zabrzdíme a dodáme, že ze dvojky nám zůstane střídání interiérových a exteriérových lokací, což v důsledku znamená ještě jeden přítomný prvek: ručně ovládaný mechanický robot s kulomety a raketomety.
Stále strach?
Hlavním tahákem tudíž bude vzájemná spolupráce dvou bratrů a jejich konfrontace. Nikdy si totiž nemůžete být jistí, zda-li se k vám ten druhý neobrátí zády. Hrát bude možno za oba, druhého pak bude řídit umělá inteligence, v této sérii tolik vynikající nad ostatními hrami. Projití celé kampaně ve dvou lidech však určitě láká víc. Tady se nabízí otázka multiplayeru, který patrně tvůrci vzhledem ke kooperačnímu módu příliš neřeší. Na škodu by nebyl opět nějaký čistě multiplayerový přídavek, jakého se dočkal první díl v rámci bezplatného Combatu. Navíc hra počítá s tzv. „herním režisérem“, který slavil úspěch v Left 4 Dead. Hraní kampaně tedy nebude vždy stejné, tato featurka totiž náhodně generuje nepřátele, čili bude zážitek alespoň nepatrně odlišný od původního postupu. Vylepšený engine Despair, použitý již na konzole v prvním díle, by neměl ztrácet na konkurenci a nabídnout nám audiovizuální standard. Je možné, že vás v záplavě těch novinek napadla jedna zásadní věc.
Dvě postavy = více nepřátel. Tato jednoduchá rovnice se bude se stále sílícími kontrakcemi Almy umocňovat, čili se jednoduše zeptejme: zbude ještě ve hře místo na hororovou atmosféru nebo se bude jednat o regulérní jatka? Tuto otázku rozluštíme asi až při samostatném hraní. Těšit nás může maximálně fakt, že na hře úzce spolupracovala i dvě slavná jména: Steve Niles a John Carpenter, známí to hororoví filmaři. Uvidíme, jak se všechno vyvine. Nepamatuji si, že by měl nějaký chystaný třetí díl být tak jiný, a přesto tak typický pro danou sérii. Držme tvůrcům palce, koncem roku zjistíme, zda-li jsme je nedrželi zbytečně…
zdroj: http://www.vokr.com/preview/fear3/